Pagina's

woensdag 21 september 2011

365+

Het broertje of zusje van Murphy's law heeft weer toegeslagen. Dit keer zie, hoor en lees ik opeens heel veel over 365-projecten. Kinderlijk eenvoudig: de boeken 365 olifantjes of Iedere dag een verhaaltje komen op hetzelfde neer. Een 365-dagen-project is 'iets' wat je iedere dag doet, net als iedere dag een verhaaltje voorlezen..

Foto-365

Voor het eerst zag ik dit fenomeen op youtube. Sommige mensen besluiten opeens om iedere dag een foto van zichzelf te maken. Het filmpje wat ik voor het eerst zag was van een vrouw die het niet 365 dagen maar 3 jaar lang volhield. De foto's monteert ze achter elkaar en wordt een filmpje. Er zijn meer van dit soort filmpjes te vinden op internet. Sommige mensen  houden het al meer dan 5 jaar lang vol om iedere dag een foto van zichzelf te nemen..


Meer 365
Niet alleen op internet maar ook in tijdschriften is veel te lezen over een dagelijks terugkerend project. Zo ook in mijn favoriete tijdschrift Flow. Ik een van de laatste nummers is een poster te vinden met 365 mogelijkheden wat je kunt (gaan) doen.

Bewonderenswaardig vind ik de mensen die een iedere dag project doen. Zelf ben ik niet zo van de 365+dingen. Misschien was het iemand al opgevallen, dit blog is ten slotte ook geen dagelijks terugkerende bezigheid. En dat is vast handig om erbij te vertellen. Ik plaats af en toe berichten voor eerder gemaakte berichten. Omdat het nieuwste bericht eerder gebeurd is dan het bericht wat er al stond dateer ik het nieuwste bericht op een eerdere datum dan het bericht wat al te lezen is. Dit is echt algebra maar het klopt wel.

Afgelopen dagen heb ik geprobeerd iedere dag iets te maken. Na mijn eindexamen van mijn beeldend werk heb ik nog steeds niet genoeg van borduren en taal. Vandaar dat ik iedere dag een (paar) woord(en) geborduurd heb. Ik heb er al 3... En gister had ik vrij (bruiloft). Misschien maak ik er vandaag nog een. Maar dat weet ik nog niet zeker.  

Elke dag..
Vorige week heb ik ergens een advertentie gezien voor een nieuwe tentoonstelling. Iedere keer denk ik aan de titel van de expositie: Elke dag een draadje..Borduren in gevangenisschap 1940 - 1945. (De expositie is nog tot 11 mei 2012 te zien in het Verzetsmuseum, Amsterdam.) Mensen smokkelden een naald in de zoom van hun kleding of in het eelt van hun handen om te kunnen handwerken. Vreemd is het om hier over na te denken en de contrasten te ontdekken. In 2011 is het vrij normaal dat iemand zichzelf dwingt iedere dag 'iets' te doen. Onze opgesloten medemensen in WOII hadden geen keus. Bij deze mag je kiezen welke groep meer bewondering verdient: de 365+ of de gevangenen. Mijn bewondering gaat uit naar het borduren van een ooievaar. Met feloranje snavel. Gemaakt in een concentratiekamp.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten