Pagina's

dinsdag 1 november 2011

Bezigheidstherapie


Hobby
Wat is jou hobby of wat zijn jou hobby's? Met deze vragen 'kan ik zo niks'. Ik weet niet waarom maar ik waardeer deze vragen niet. Net zo min als ik van het woord hobby kan houden.
Als ik aan hobbys denk zie ik fanatiekelingen voor me. Zulke types waar John Williams bij moet komen omdat het uit de klauwen loopt. Of juist mensen die heel veel hobby's hebben zodat ze lekker actief overkomen. Bovendien doet het woord me denken aan de basisschool waar hobby iets is wat je verplicht moet noemen in een vriendenboekje.

Volgens de van Dale is een hobby een ontspannende bezigheid voor in de vrije tijd of een liefhebberij.

Punniken
De afgelopen dagen heb ik af en toe wat gepunnikt. Of het een hobby is? Ik doe het in mijn vrije tijd dat wel. Maar een ontspannen bezigheid? Nadat de opzet al 20x mislukt was voegt man eraan toe: oooh, dat doen ze op de kleuterschool toch ook..? Dan begrijp je dat ik gewoonweg niet kon opgeven. Het is gelukt en heb zelfs mijn eigen supersnelle techniek ontwikkeld. Optimaal gebruik van mijn vrije tijd (door de enorme snelheid), verstand op nul (ontspannen..) en kramp in mijn handen (door de nieuwe techniek). Geen hobby. Maar ik doe het graag.  

Bezigheden
Voor het omslachtig vragen naar iemands hobby's zijn er tegenwoordig andere vragen. Een erg prachtige is: wat is jou passie? Dit gaat ongetwijfeld nog veel verder dan 'liefhebberij'. Dan noem je hobby´s waardoor je geen vrije tijd (of geen geld) meer over hebt. Mijn passie is fruitautomaten klinkt echt raar trouwens...
Een andere is: waar hou jij je mee bezig? Ik begrijp dat er mensen zoals ik zijn die niet naar hobby's willen vragen. Maar van een beperkte keuze uit hobby's (er zeggen namelijk niet veel mensen schoonmaken of rekeningen betalen) slaat de vraag om naar een levensgrote vraag. Letterlijk. Als iemand aan mij zou vragen: waar hou jij je mee bezig? Mensenkinderen. Met slapen, opstaan, eten, werken... En daartussen lees ik de krant, ik fiets, ik vouw de was op. En terwijl ik dat doe houden mijn gedachten me bezig. Over het boek dat ik aan het lezen ben, over het eten wat ik ga koken of over... Hou op.
Sterker nog. Zelf hou ik me helemaal niet zo bezig. Ik word beziggehouden.

Zoutloos
Een van mijn antwoorden op een hobbyvraag is uitermate flauw. Het antwoord is voor de categorie sportvragen. Dit is blijkbaar een hobby die het grootste deel van je imago bepaald. Niet een vraag waar je de kans krijg om te blunderen. Toch krijg ik heel soms de neiging om te antwoorden: ik heb een duikbril en hardloopschoenen. Dus. En jij?

Kostenbatenanalyse
Nog even over hobby's die eigenlijk niet kunnen. Niet iedereen geeft openlijk toe dat strijken een erg ontspannen bezigheid is voor de vrije tijd. Want de ongeschreven regel zegt: strijken is geen vrije tijd en het is niet ontspannen. Zo vind ik 'vergelijken' een erg plezante bezigheid. Een middag alleen maar bungalowparken analyseren op de verschillen vind ik prima. De laatste tijd ben ik mobiele telefoons aan het vergelijken. Mijn vorige (3e nog maar sinds de komst van 'mobielen') is gecrasht na een val op het perron. Nu gebruik ik nog steeds de auto-telefoon, een afdankertje van man die in de auto lag zodat je altijd 112 kon bellen. Hoog tijd om dat ding weer terug in het dashboardkastje te doen. Maar nu nog even niet want ik ga eerst nog wat ontspannen rondhobbyen om te kijken welke telefoon het beste / mooiste / duurste / goedkoopste / handigste is.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten