Pagina's

zaterdag 24 december 2011

Pro-dip!

Reis of trek?
Weer een 'nieuw' kookboek van Jamie Oliver staat tussen de biebboeken. In het kookboek Jamie's reizen staan recepten uit Italie, Spanje, Griekenland, Marokko, Zweden en Frankrijk. Een tijdje geleden heb ik Zweden uitgetest met de welbekende Ikea-ballen (inclusief vossenbessensaus). Dat was in ieder geval een succes. Dus op naar het volgende succes: Marokko.

(Voor)bereiding?
Ondanks de supermarktverschrikking (wat was dat erg!) heb ik alle boodschappen in huis kunnen halen. Gember, avocado en een vers korianderplantje. Een volgende voorbereiding was de kip een marinade-bad geven. Bakje in de koelkast of zoals Jamie het zegt: whack it in the oven, of fridge in dit geval. Door werk / een ander goed boek van de bieb veranderden de zelfgemaakte pitabroodjes in afbakbroodjes. Maar ook dat kon de (voor)bereiding niet verslechteren. Het spannendste gedeelte was toch wel die donkerbruine avocado. 

Avocadodip?
Nog nooit eerder had ik een avocado in huis. Terwijl ik weet hoe lekker het kan zijn! Daarnaast ziet de vrucht er fascinerend uit. En wat een grappige ervaring was dat! Ooit een avocado gesneden en geschild? Het voelt als het doorsnijden van een hele zachte aardappel met een hele grote kersenpit erin. Het recept vermelde om de avocado te schillen. Dus ik neem het puntmesje ter hand. Niet nodig! Net als een mandarijntje kon ik hem schillen of pellen dus. Avocado prakken met knoflook, pepertje, citroen, komijn, koriander en olijfolie. Alsof je het al ruikt en je speekselklieren beginnen te werken.  

Klaar?
Een belangrijk onderdeel in de keuken is geduld. Terwijl het brood in de oven ligt en de avocadodip op tafel staat moet de kip nog even grillen. En als je het allemaal ruikt duurt het best een poosje. Volgens de regels wel 5 - 7 minuten. Het scheelt wel dat alle spiesjes (2 kipfilets) tegelijk in de pan passen. Als dan eindelijk de 'mooie schroeiplekjes', naar het recept, verschijnen ben ik blij. Laten we de kipkebabs met avocadodip snel proeven!  

En of het lekker was? Reken maar!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten