Pagina's

vrijdag 13 januari 2012

Zonnetje(s)


Vandaag schijnt de zon! Een goed moment om eventjes buiten bezig te zijn. Om ervoor te zorgen dat na half vijf 's avonds het zonnetje blijft schijnen is er weinig nodig. Men neme: bloembakje, potgrond, schepje, mesje, handschoenen en narcissen. Binnen een kwartier heb je de garantie voor twee weken zon in huis. Voor degene die dit ook willen heb ik wat tips - trics op een rijtje gezet.

Bij de supermarkt kocht ik drie bakjes narcissen. Gek genoeg is dit goedkoper dan een familiepot narcissen (in mijn geval €2,50). Nog belangrijker is dat hierdoor kunt varieren met lengte of bloei. Dus je koopt lange, middel en kleine narcissen. Of narcissen in bloei, in knop en nog bijna onzichtbaar. In het meest gunstige geval koop je verschillende narcissen in lengte en bloei. Een prettige bijkomstigheid van narcissen is dat ze in tegenstelling tot hyacinten geurloos zijn. Staat de kleur geel je niet aan of hou je van wat fragiler kies dan voor blauwe druifjes.  

In de collectie bloempotten vond ik een donkerblauwe schaal. Neem een kleurtje wat bij de kleur bloemen / je inrichting / je humeur past. Het hoeft niet per se een bloempot te zijn, een leuke soepkom of een simpele jampot kan ook leuk zijn! Je moet zogezegd 'out-of-de-(bloem)pot' deken. Vijf verschillende jampotjes met een lint eromheen staat ook niet verkeerd kan ik uit ervaring vertellen!

Op mijn eigen mosveld verzamel ik mos in een ijsbakje. Met een mesje snij ik in de voegen, net zoals je onkruid verwijderd. Zoals je kan zien groeien er twee soorten mos in de tuin: steenmos en kussentjesmos? De kussentjes kun je erg goed van stenen afkrijgen en ziet er erg aaibaar uit (wat ook klopt). Het andere mos is wat lastiger van de stenen te halen. Bij dit soort mos wel even het onkruid verwijderen, grassprietjes kun je er voorzichtig uittrekken.
Geen paniek als je geen mosveld in de achtertuin hebt. Kijk dan iets verder dan de achtertuin. In mijn omgeving hebben veel rotondes een 'keigave' look: de rotonde en scheidingsvlakken bestaan uit grote keien in de cement. Hierop groeit veel mos wat je goed kunt gebruiken.   

Handschoenen en een schepje horen ook bij de uitrusting. Of je ze gebruikt is een ander verhaal. Trek in ieder geval de handschoenen aan en schep, met het schepje, aardig wat potgrond in het bakje. Hierna komt een heikel punt: het ontleden van de narcissen. Mijn ervaring met de rechterhandschoen is bij deze stap niet positief (ik eindig vaak met nog een handschoen aan). In ieder geval pluk je het grootste deel van de wortels eraf. Wees niet bang, het groeit vanzelf weer aan. Knijp in de onderkant van het potje zodat de narcissen eruit komen. Zo niet: je was te bang, verwijder meer wortels of knijp harder.
Het echte ontleden gebeurd als je de narcissen uit elkaar haalt. Letterlijk een hard-verscheurend drama. Je moet namelijk de wortels uit elkaar trekken waardoor het klinkt alsof het nooit meer goed komt. Maar als je uiteindelijk de narcissen gedeeld hebt, in de potjes gepland hebt en ze toedekt met mos zie je dat alles goed komt. Zo simpel is het om het zonnetje in huis te halen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten