Pagina's

dinsdag 13 maart 2012

De kip en het ei


Gisteravond laat ben ik nog begonnen aan het haken van een vogeltje. De beschrijving stond in de Terdege (nr. 11 als ik me niet vergis). Tussen de boterhammen door haakte ik vanochtend de laatste steken eraan. Ik moet eerlijk toegeven dat ik het mormel niet zo heel erg geslaagd vind: een aantal steken zit niet op z'n plek, het oog is te groot en de poot uit de beschrijving vond ik reusachtig. Dus ik heb het vogeltje persoonlijk twee kleine stampvoetjes gegeven. Vorige week tekende ik op het azc namelijk de prinses op de erwt niet goed: joef, een been is niet goed! Ik tekende het arme kind met zijaanzicht. Zoals ik geleerd ben zie je dan een been. Maar ja, tegen kinderwijsheid kan ik niet op. Een mens heeft twee benen. En een vogel heeft twee poten.   

 

Om het haakwerk gestuntel goed te maken heb ik nog een vogelnestje gemaakt, om in de vogelstemming te blijven. Het nestje is binnen 10 minuten gemaakt en des te rommeliger des te beter. Omdat het zo simpel is geen fototutorial maar een beschrijving.
Zoals je ziet is het nestje gemaakt met drie kraaltjes. Ik vind deze kraaltjes leuk omdat ze een soort melkachtig blauw zijn, een echt eierkleurtje. Neem bijvoorbeeld geen doorzichtige kralen, dat maakt het erg nep. Een oneven kraaltjes is aan te raden, je krijgt dan het mooiste 'rondje' (qua vorm en compositie). Daarnaast heb je een stukje ijzerdraad en een tangetje nodig, neem niet te dik draad dit kun je niet goed buigen en wikkelen. Het rolletje bloembindersdraad van de ruilwinkel kon ik er ook prima voor gebruiken.
Op het ijzerdraadje schuif je een kraaltje. Je cirkelt een keertje rond, doet er nog eens een kraaltje aan, stukje wikkelen, nog een kraaltje. En dan maar wikkelen, doorhalen, overslaan, ombuigen, een per ongelukkig krulletje erin draaien en nog meer wikkelen. Gewoon een beetje in het wilde weg rondjes draaien met ijzerdraad. Net zo lang totdat jij vind dat het nestje goed gelukt is. Zoals je op de foto ziet draaide ik op het eind een 'oogje' aan het nestje. Op deze manier kan ik het nestje met een ringetje aan een kettinkje hangen! Een bedeltje binnen een kwartier voor nog geen euro. Of maak het nestje met grotere kraaltjes en wat dikker draad en steek het in een leuk voorjaarsbloemstukje.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten