Pagina's

woensdag 2 mei 2012

Kruidje roer mij niet


Kruidentuin
Vandaag niet bijzonder veel blogwaardige dingen meegemaakt. Een typisch geval van een regenachtige dag. Vandaar een foto van gisteren (toen de zon wel scheen..). Zoals is te zien groeien de spulletjes aardig. De peterselie begint zelfs al zijn typerende blaadjes te krijgen. De ijsbakjes met petunia heb ik buiten onder een oud raam gezet, had namelijk het idee dat ze binnen helemaal lurp aan het groeien waren. In de blauwe schaal staan cherrytomaatjes. Hier ben ik erg blij mee want ik hou wel van een lekker tomaatje. Beetje van die verse basilicum erbij, mmm. 

Lichtgeraakt
Over de spreuk gesproken: ik was vanmiddag even kruidje-roer-mij-niet. Vanochtend hard gewerkt, snel gegeten en naar het asielzoekerscentrum gereden. Daarna met een clubje kinderen en de tent naar de bibliotheek. Tent opzetten, voorgelezen worden door de bieb-mevrouw (luxe), wat knutselen en weer terug naar het azc. Bij de supermarkt moest ik een eind van de ingang parkeren, rennen door de regen en een snelle boodschap. Terug ook weer door de regen gerend, met kar en al. Eenmaal thuisgekomen had ik het even gehad. Lichtgeraakt, gevoelig en snel geïrriteerd dat was ik allemaal (het is nu weer over hoor..). 

Weetje
Kruidje-roer-mij-niet is niet alleen een spreuk maar ook een echt plantje! Een plantje naar mijn hart want het ziet er leuk uit en heeft humor. Het kruidachtige plantje komt veel voor in Zuid-Amerika (Brazilië) waar het lekker warm is. De humor zit 'm in het gedeelte van roer-mij-niet. De blaadjes van de plant gaan vliegensvlug dicht bij iedere aanraking.. Wat heeft de natuur toch geweldige grappen in zich. Het plantje heeft nog een troef in de hand want dit trucje wordt alleen uitgevoerd als het warmer is dan 18 °C.. Nog kapsones ook, heerlijk toch?  

En dat typte de vrouw die geniet van een groot glas Marokko-thee plus extra verse munt. Niet zelf opgekweekt maar zelf gekocht in de supermarkt.  

Geen opmerkingen:

Een reactie posten