Pagina's

zaterdag 18 augustus 2012

Tja.. Je kunt niet alles hebben!


Eindelijk weer eens iets wat met de hand is gemaakt. Het ene project lukte, het andere mislukte..


De ruilwinkel is blij gemaakt met enkele meegebrachte spullen. Hiervoor in de plaats nam ik een grote, groene knijper mee. Type wasknijper maar dan 10x zo groot. Aangezien ik de groene kleur niet mooi vond waren er een aantal opties: van kleur veranderen, terugbrengen of het groen mooi vinden. De kleur heb ik veranderd door een simpele techniek die op de kleuteschool algemeen bekend is, naar mijn idee wordt het daar papier-mozaik genoemd. Stukjes papier knippen of scheuren en daarna op het te versieren voorwerp plakken. Hiervoor gebruikte ik multicoat, plakt lekker en geeft tegelijk een soort vernislaagje. Na een middagje werk is hier de krantenknijper! Schroef door de knijper, ophangen en hij doet dienst als brenger van het (plaatselijke) nieuws.


Of het ligt aan het lekker warme weer of aan de kleur oranje? Het zou zomaar kunnen maar eigenlijk moet ik toegeven dat ik zelf een fout heb gemaakt. Voor onze nieuwe zitplaats wilde ik een paar grappige lampen maken. Met een ronde ballon, wat draad en lijm kan dit met een paar minuten lijmen en enkele uren drogen gebeurd zijn. Maar ik hield me niet aan mijn 'plan' wat er tot dusver was, in plaats van een dun hennep draadje koos ik voor een dikke bol wol. Ondanks dat ik echt alles goed onder de behangerslijm heb gesmeerd is het niet goed gelukt. Doordat de draad van dik naar dun gaat zijn de dikkere delen niet 'verzadigd' geweest met lijm. Bovendien weet ik dat behangerslijm niet de ideale lijm hiervoor is maar wel de meest makkelijke (zo gemaakt & zo van je handen gespoeld).

Na een paar minuten lijmsmeren en draad om de ballon wikkelen heb ik de bol opgehangen om te drogen. De volgende ochtend had ik een wat treurige aanblik. De ballon was helemaal gekrompen waardoor de draden ook ingezakt waren op sommige plaatsen. Bovendien waren sommige gedeeltes helemaal niet gehard. Stiekem ben ik wel tevreden met de eigenzinnigheid van de materialen. Perfectie kun je niet zomaar afdwingen en het is ook nergens voor nodig. Ik hou ervan als dingen een eigen weg kiezen in plaats van worden zoals je wilt. Op deze manier ontdek je de lekkerste recepten, de mooiste plekjes in een stad en zoals jullie zien de gekste creaties.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten