Pagina's

dinsdag 6 november 2012

Hollandse kost?

Dutch pizza
Vandaag geen foto van de vrouwenclub alhoewel we niet stilgezeten hebben. Met veel pijn en moeite hebben we de grote oven het lokaal ingesleept voor een nieuwe kooksessie. De vorige keer was het Hollandse appeltaart en dit keer werd het Italiaanse pizza en Spaanse aardappel tortilla. Binnen mum van tijd waren de gerechten gemaakt, heel veel handen maken het werk een stuk makkelijker. Daarna was het even wachten op het heerlijke resultaat. De vrouwen hebben kennis gemaakt met een paar nieuwe zaken waaronder oregano. Er is druk gesnoven, geproefd en opgeschreven. Het gemak van 'zakjes' roept soms ook verbazing op. Hier in Nederland zijn we er keien in om alles in een zakje te proppen waardoor je als kok alleen nog maar hoeft te roeren. Gelukkig ging het hierbij alleen om een zakje kruidenboterkruiden want de rest maakten we helemaal zelf.

Ook thuis probeer ik weer wat meer nieuwe dingen te bakken en te koken. Afgelopen week wat taarten gemaakt en deze week alweer twee nieuwe recepten uitgeprobeerd. Gisteren hebben we nasi gegeten met geroerbakte komkommer. Vandaag aten we wraps met kip, sla, tomaat en een dikke smeer avocado erop. In beide gerechten had ik weer aardig wat knoflook gebruikt dus het lijkt erop alsof de knoflook-rage weer begint toe te slaan. Soms zijn er van die periodes dat ik heel veel of juist heel weinig gebruik maakt van sommige producten. Met als enig nadeel dat mijn toetsenbord nu ook aan het nagenieten is van de lucht van mijn vingers..  


Vertaartdag
Om dit bericht ook nog wat beeld te geven nog een fotootje. De slechte kwaliteit geldt alleen voor de foto want de smaak van de taarten was prima. Voor de 45e verjaardag van mijn schoonzus maakte ik twee taarten: een cake-slagroom-aardbei-marsepein-taart en een straciatella-oreo-kwarktaart. Zoals jullie kunnen zien was de groene marsepein erg grof van structuur (veel suiker?) omdat ik er wat witte marsepein doorgemengt had. De kwarktaart maakte ik gewoon uit een pak maar in plaats van blanke kwark of yoghurt heb ik straciatella-yoghurt toegevoegd. Voor de rest is de bereiding hetzelfde, je krijgt alleen een ander smaakje! Het officiele idee was met oreokoekjes door de kwark en een oreo koekje er bovenop, kijk zelf hier maar op mijn pinterest. Zelf vond ik de taart wat flauwtjes dus de volgende keer meer chocola door de kwark of een laagje chocolade over de koekjesbodem..

Geen opmerkingen:

Een reactie posten