Pagina's

dinsdag 18 december 2012

Niet vergeten

Stamping
Op de recordtijd van 10.00 uur in de ochtend was ik op het centrum. Nooit eerder was ik er zo vroeg en nooit eerder was ik er op dinsdagochtend. Dinsdagochtend is namelijk het stempelen. Alle bewoners moeten langs om zich te melden. Doen ze dit niet dan wordt de asielprocedure stopgezet en sta je te boek als illegaal. Dus terwijl ik stof stond te knippen in de gang zag ik heel veel bewoners. Waarvan sommige dan ook op mij afkwamen met hun pas om zich te melden. Blijkbaar zie ik er of te Hollands uit (misschien Hollands welvaren na al die Sintchocola / verjaardagstaart).. Het 'stempelen' is trouwens enkele weken geleden vervangen door de verblijfspas door een soort pin-apparaat te halen en klaar. Maar het blijft toch stempelen of stamp.

Memo
Met de geknipte stof en fyberfill werden die middag memoborden gemaakt. Negen gemaakte memoborden kunnen jullie bekijken, de rest staat (nog) niet op de foto. Het was echt een leuke middag omdat het gezellig was en ze allemaal blij waren met hun 'werkstuk'. Normaal is het nog wel eens zo dat die persoon niet van het een houdt en de ander vind iets anders weer leuker maar vandaag vond echt ie-der-een het leuk.

Denk eraan
Eigenlijk zijn wij hier in Nederlands een stelletje verwende mensen. Wat nou leuke workshop met een ruim aanbod aan materialen en machines in een gezellig aangeklede ruimte? Een workshop in een kale ruimte onder het systeemplafond waar de vrouwen op van die standaard plastic stoelen wachten op die ene nietmachine.

Dit is geen zielig verhaal over personen waar je medelijden mee moet hebben. De moraal van het verhaal is eerder: denk volgende keer na als er iets tegenzit of als je even geen beschikking hebt over 'luxe' producten die je normaal wel gebruikt. Ik heb mezelf beloofd volgende keer even drie keer te slikken, nadenken over hoe het anders kan en geduldig mijn tijd afwachten en/of alternatieven te bedenken. Wachten op een nietmachine is zo erg nog niet. Ondertussen klets je met andere vrouwen, kijk je welke stoffen anderen uitgekozen hebben en speel je wat met de peutertjes die er ronddwarrelen.

Het komt allemaal wel goed uiteindelijk. In de ochtend een vrouw uit Irak en haar dochter gefeliciteerd omdat ze mogen blijven in Nederland.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten