Pagina's

dinsdag 15 januari 2013

Witte bloem(kol)en


Sneeuw overal.. Gisteravond rond elf uur was het op z'n mooist buiten. Het was zo rustig en stil buiten. Alleen de wind blies de stuifsneeuw overal. Zelfs de weg was helemaal wit ondanks het laagje zout.

Vanochtend toen ik opstond was man met slechts een halfuurtje vertraging gearriveerd op het werk. Na het ontbijt ben ik sneeuw gaan ruimen (alsof er een laag van een halve meter lag). Ik moest erg lachen om de schuurdeur. Als je niet beter zou weten lijkt het alsof er een enorme storm was in Zeeland. 

Het paadje in de achtertuin, het paadje van de voortuin en de plicht van iedere bewoner de stoep. De postbode en alle mensen uit de wijk die over dit stukje stoep fietsen zijn hopelijk blij met ons (een aantal buren waren aan het schuiven). Aangezien we een wat oudere buurvrouw hebben daar ook het paadje schoongemaakt. Hiervoor kreeg ik een lekker kopje thee aangeboden. Waarna ik weer aanbood om in de achtertuin ook een weggetje vrij te maken. Daarna kreeg ik weer een zak strooizout van tien kilo. Wat een beetje sneeuw niet voor een lawine aan gevolgen kan hebben.. 

Om het geheel niet met een foute woordgrap te laten eindigen zal ik nog even vertellen dat dit niet het enige is wat ik vandaag gedaan heb. Voor de ramen op onze 'werkkamer' (niet dat er veel gewerkt wordt maar toch) heeft man gaten geboord om de jaloezieën op te hangen. Overal stof aangezien ik vorige week met mijn zieke hoofd te beroerd was om even er naast te gaan staan met de stofzuiger.. Dus vandaag heb ik eindelijk de moed bij elkaar geraapt om werkelijk alles (!) met een natte doek af te nemen.. Ramen, twee boekenkasten, twee bureaus en alles wat zich daar op, in en omheen bevond.

Jezelf daarna een beetje tevreden stellen kan door heel lekker te koken. En die bloemkool die er lag moest er echt aan geloven. Man maak ik niet echt blij met Hollandse bloemkool dus besloot ik Jamie Oliver erbij te halen. Het recept heb ik al een paar keer eerder gemaakt en is heerlijk! Met een aanpassing is het ook een prima vegetarisch gerecht. Pasta, bloemkool en Jamie Oliver in google en je hebt het recept ook. 

Zelf gebruik ik voor het brood meestal enkele boterham(korsten) die ik even in de oven leg die aan het voorverwarmen is. Voor de pancetta gebruikte ik dit keer ontbijtspek aangezien ik dit meestal in huis heb. Kruiden sloeg ik over aangezien al mijn verse kruiden overleden zijn door het kachel-klimaat in huis. De hoeveelheden pas ik ook aan dus 150 gram pasta en half blikje crème-fraiche maar de twee tenen knoflook mogen blijven (deze geven alleen smaak/geur af, deze eet je niet op). Dus als je na een lange dag hard werken toe bent aan een bord bloemkool dan is dit gerecht een tip.

1 opmerking: