Pagina's

woensdag 13 februari 2013

Verantwoord snoepen?


Lang geleden was er een avond gevuld met Tupperware. Aangezien ik door het maken van nog een afspraak een kadootje kreeg had ik deze avond weer een Tupperware kookstudio. Je wilt gasten toch ook iets lekkers geven bij de koffie maar aan de andere kant is daar iets wat roept 'verantwoord en gezond eten!'. Een tijdje geleden zag ik bij de Gulle Aarde een cake zonder boter en op Pinterest pinde ik een magere taart. Het recept voor de cake volgde ik op, de taart werd ietsje anders.

Creamy lemon pie  
6 whole reduced-fat cinnamon graham crackers
2 Tbsp salted butter
11 oz fat-free sweetened condensed milk
2 large eggs
1/2 cup fresh lemon juice
1 Tbsp lemon zest 

Door omstandigheden in supermarkt, koelkast en voorraadkast veranderden een aantal ingrediënten. Dit werden mijn benodigdheden.

een pakje bodem-mix van kwarktaart

2 eetlepels roomboter
een blikje gecondenseerde volle melk (397 gram)
2 grote eieren
125 ml versgeperst citroensap
1 eetlepel citroenrasp
(oven op 350 graden Fahrenheid ofwel 177°C)

De bodem maak je door de boter te smelten, de koekkruimels erbij te doen en dit op de taartbodem goed aan te duwen. Dit gaat tijdelijk in de koelkast.
De eieren mix je met de melk tot een glad geheel. Daarna gaat ook de sap en de rasp erbij totdat alles goed gemengd is. Het mengsel giet je op de taartbodem.
De taart gaat 15 minuten in de oven. Daarna afkoelen en liefst lekker koud (=lekker fris) serveren.

Er moest gebruik gemaakt worden van vetvrije gecondenseerde melk. Dit kun je bij bijna iedere Toko kopen, mijn supermarkt had alleen de kleine blikjes van Friesche vlag waarin 9% melkvet, 22% vetvrije watervrije melkbestanden en 43,5% suiker inzitten. Echt verantwoord taartje is het dus niet door de hoeveelheid suikers..

Tip! Om mijn goede voornemen de voorraadkast leger maken te vervullen pakte ik een los zakje bodem-mix. In feite kun je een willekeurig soort koekjes verkruimelen en gebruiken voor de bodem. Let er wel op dat de smaak zoals bastogne, kokosbiscuit of volkoren digestive goed combineert met de 'taartvulling'! 


Appelmoescake
150 gram (riet)suiker
3 eieren
150 gram appelmoes
150 gram zelfrijzend bakmeel
snufje zout 

(oven op 160°C)

Eieren en suiker mixen tot een lobbige massa. Daarna de appelmoes erdoorheen mengen. Tot slot de zout en bakmeel voorzichtig en snel erin mengen. Het mengsel gaat in een cakevorm en een uurtje in de oven. Controleer met een prikker de gaarheid van de cake.

De cake is erg veerkrachtig en is wat grover van korrel als een normale cake. Toch is de smaak erg lekker en cake-achtig. Ook hier is snoepen met mate van toepassing. Ondanks dat ik zelfgemaakte appelmoes zonder suiker gebruikte heeft de cake toch 150 gram suiker in zich..

Geen opmerkingen:

Een reactie posten