Pagina's

woensdag 20 maart 2013

Drenthe


In het herdenkingscentrum Westerbork is te zien wat zich in de oorlogsjaren op deze plaats afgespeeld heeft. Tussen alle ellende door zie je dat mensen proberen om hun humor te behouden. Zo waren er een aantal tekeningen te zien voor verjaardagen of kinderen. Ook was het gevarieerde menu te lezen: iedere dag stamppot.


Wat er te zien is in voormalig kamp Westerbork vind ik zelf een beetje tegenvallen. Misschien omdat ik ooit in mijn 'jonge jaren' in Mauthausen (Oostenrijk) ben geweest en wat veel indruk gemaakt heeft. Daar zijn namelijk de barakken, ovens en gebouwen nog intact waardoor je het anders beleefd. In Westerbork is het een grote grasvlakte met af en toe verhogingen waar ooit gebouwen gestaan hebben. Niet een barak of gebouw staat nog. De duizenden steentjes, de wachttoren, een krans en het huis van de commandant zijn het enige wat nog herinnerd aan de tijd van toen. 


De restjes vakantietijd heb ik gevuld met het lezen van het bovenstaande boek. Het gaat over een meisje wat uit haar thuisland Litouwen op transport wordt gezet naar Siberië. Het boek verteld over de reis en de werkkampen die ze meemaakt en op haar manier doorkomt. Erg knap geschreven en omdat het over een oorlog gaat waar ik zelf weinig over weet vond ik het erg interessant. Dus voor degene die nog een vrij uurtje over heeft is dit een tip.


Ook bezochten we het groootste hunebed van Nederland in Borger. Man had een typisch 'is dit alles' moment. Het zijn inderdaad flinke keien maar om nou te zeggen dat ik het bijzonderder of interessanter vind dan de zee hier niet ver vandaan. Geef mij dan maar de Zeeuwse kust in plaats van een stapel stenen in Drenthe! Echte hunebeddenhumor is dan weer wel: ik ben altijd stoned in Drenthe omdat ik tussen de hunebedden woon...


Het hotel waar we zaten was een 4* hotel en bijbehorend restaurant. De voucher van vakantieveilingen gaf ons twee overnachtingen, een diner op dag van aankomst en twee keer ontbijt. Zo zaten we de eerste avond op sjiek. De serveerster legde alles vol geduld uit. Voor u ligt een amuse van blabla met verschillende soorten vlees blabla en uitjes. Natuurlijk zei ze geen blabla maar dat gedeelte ben ik even kwijt. De amuse en het voorgerecht waren lekker maar daarna kwam het hoofdgerecht. Kwartel.. Op ons bord lag een mini-kipje met korte pootjes. We vonden het beiden echt niet lekker, dit kwam ook door de rest wat op het bord lag, en waren blij toen er een lekker nagerecht kwam. 


De volgende dag hebben we het helemaal goedgemaakt door in zo een leuk tentje te gaan eten! Op internet hadden we gevonden dat Elsaid in Exloo een leuk Egyptisch / mediterraans restaurantje is. Omdat we niet superveel trek hadden maar toch benieuwd waren naar het voorgerecht namen we de mezze, allerlei verschillende voorgerechtjes. Heerlijk! Daarna nam man de kurkuma-schotel en zelf had ik zoete kip uit de tajine. Heerlijk met sinaasappel (waar ik normaal niet zo van houd bij het eten), peer, appel en nootjes. Daarnaast kregen we nog een salade, een groente couscous en gebakken aardappeltjes! Helaas konden we hierdoor geen dessert meer proeven. De kans dat we nog eens naar Drenthe zullen gaan is klein maar als we gaan zullen we zeker bij dit restaurantje gaan eten.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten