Pagina's

woensdag 24 juli 2013

Geluid en duidelijk

Een week lang stilte op dit blog. Meestal blog ik in de avonduren maar door het prachtige weer vind ik ´s avonds vaak andere dingen om te doen. Zo hebben we afgelopen week aardig wat feest gevierd. Twee avonden waren gevuld met lekker eten: wokken om het diploma van neef te vieren en een barbecue met de familie op het verjaardagsfeestje van man. 

De andere avonden zijn dan al snel ingevuld met boodschappen doen, uitrusten, klussen / schoonmaken, even om de koffie gaan, zoeken naar babyspullen, de eigen en ´vakantie´ tuin hittebestendig houden en sinds afgelopen week zwangerschapsgym. Bovendien ben ik overdag in de ban van het het schoon- en opruimvirus dus moesten veel zaken eraan geloven: de tuin, de auto (vervelende klus!) en gisteren om half 8 's ochtends was ik de diepvrieskast aan het schoonmaken.

Speciaal voor dit blogbericht van vanavond heb ik iets gebakken. Het is dat jullie het niet kunnen proeven, al is iedereen die wil welkom, maar toch wil ik het recept delen. Koek, cake en taart bakken blijft toch meer favoriet boven hartige kookkunsten. Dus koos ik een recept uit Het Zeeuwse knop bakboek wat ik toen als kerstpakket kreeg: kruidkoek met gember. 

Dom van me was om de oven op hete lucht te zetten i.p.v. onder- en bovenwarmte waardoor het midden als een enorme berg omhoog rees. Met zachte doch dwingende hand heb ik dit zo goed als mogelijk na het bakken 'weggemoffeld' en kon ik de cake in redelijk juiste vorm uitdelen. Verder is de cake vrij stevig zoals een echte kruidkoek betaamd. De volgende keer zou ik meer siroop toevoegen, doordat ik geen gemberbolletjes gebruikte kwam de gembersmaak niet duidelijk naar voren. Toch een geslaagde kruidige koek waarvan inmiddels meer dan de helft onder lieve proevers is opgedeeld.       


-  Kruidkoek met gember -
350 gram zelfrijzend bakmeel
250 gram donkerbruine basterdsuiker
1,5 el koekkruiden
250 ml melk
50 gram roomboter
15 ml gembersiroop 
10 gemberbolletjes in stukjes, in kleine stukjes

Verwarm de oven voor op 170° en vet de bakvorm in. Zeef het meel boven een grote kom, meng de suiker, kruiden en een snuf zout erdoor. Verwarm de melk, smelt hierin de boter en voeg dit toe aan de ingredienten in de kom. Mix tot een kleverig beslag, meng de gembersiroop en gemberbolletjes erdoor. Giet het beslag in de Zeeuwse knop en bak de koek in 60 minuten gaar.
(recept uit Het Zeeuwse Knop Bakboek)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten