Pagina's

donderdag 22 augustus 2013

De plank misslaan


Als ik vroeger van oma's schaaltje een koekje mocht pakken koos ik vaak een Zeeuwse speculaas. Joekels van goudgele koeken onder een laagje suiker gekocht bij de echte Zeeuwse bakker. Wanneer ik deze bakkersspecialiteit geproefd heb kan ik me niet meer herinneren. Vandaar dat ik wilde proberen om dit koekje te bakken. Ik maakte het deeg naar het recept op deze pagina, liet het deeg een nacht rusten en maakte vandaag zo'n twintig speculaasfiguren.

Hoe een mens de plank kan misslaan blijkt wel als ik de speculaasjes ga maken. De molens, boten en sneeuwpoppen komen redelijk vlot uit de vorm. De twee mensfiguren van de andere plank willen niet lukken. Het vrouwtje komt er door haar lange rokken nog enigszins onbeschadigd uit maar de mannetjes hebben het zwaar te verduren. Vandaar dat het een ware ziekenboeg wordt in de oven. Mannen met scheuren in het voorhoofd, ontbrekende ledematen en een figuur mist zijn complete romp. 

Qua kleur en smaak komen ze ook lang niet in de buurt van de echte koeken. Het goudgeel wat ik me voorgesteld heb veranderd in bijna normaal speculaas-bruin. Er zijn zoveel redenen te bedenken: er is lichtbruine basterdsuiker gebruikt (misschien is witte suiker beter), de koekjes zaten te lang in de oven of er is teveel kaneel in het deeg gegaan. Wie zal het zeggen. Het zal weer een tijdje duren voordat ik me aan speculaasjes waag ook al smaken ze prima bij een kop thee!

 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten