Pagina's

donderdag 29 augustus 2013

Inzamelings verzameling




Heerlijk dat het buiten nog steeds zulk goed weer is. Vanmiddag heb ik hier echt even van genoten. Zomaar in de zon zitten komt hier zelden voor, zeker niet tijdens de zwangerschap, dus ik zat heerlijk in de schaduw met een nuttig karweitje. Van diverse planten heb ik de uitgebloeide bloemen, zaadlobben en complete bloemtakken eraf gehaald. Op de tuintafel heb ik al het zaad eruit gehaald en op deksels te drogen gelegd. Op deze manier liggen er nu vier soorten zaden te drogen: leeuwenbekjes, Zeeuws knopjes, lupines en bieslook. 

Bij de lupines was ik aan de late kant, veel van de bonen waren al opengebarsten en opgekruld. Bovendien verloor ik nog meer zaadjes na het oogsten. Ik had namelijk de complete takken gesnoeid en op tafel gelegd. Toen ik wat later even binnen was dacht ik te horen dat door de wind er een tak op de grond viel. Buiten was niks te zien. Even later aan de tuintafel kwam ik erachter wat het geluid geweest was. Door de volle zon op de zaadlobben barsten deze open en sprongen de zaadjes meters ver de lucht in, tegen de tuinstoelen aan en op de grond. Gelukkig heb ik nog aardig wat zaadjes kunnen redden en uit de overige lobben kunnen halen.

Het vlotst kreeg ik het zaad van het Zeeuws knopje. Al tijdens het afknippen van de takken vielen er tientallen zaadjes op de grond en het is dus ook niet vreemd te zeggen dat deze plant zich enorm goed verzaaid. Het bieslookzaad was nog een hele toer. De paarse bloemen drogen langzaam in tot droge buisjes vol met kleine zaadjes. Deze zaadjes laten niet echt fijn los van dit omhulsel. Dus zat ik als een oude boer het zaad te wannen en het zogenaamde kaf van het zaad te scheiden.. 
 

Jammer is dat ik ook zie hoe de tuin langzaam achteruit gaat. Niet alleen houdt de bloei van veel bloemen op maar ook kan ik niet 'even' een middag tuinieren. Zo staat er heel wat onkruid waar ik nog niet de puf of tijd voor heb gehad om te wieden. Vanavond kwam ik erachter dat dit onkruid misschien wel de minst grote zorg is, ik ontdekte beestjes. Heel veel beestjes. De slaapmutsjes zitten compleet onder de luizen dus deze gaan binnenkort rechtstreeks de container in. Gelukkig beviel dit eenjarige plantje me totaal niet, dat valt dan weer mee. Erachter staat of misschien moet ik zeggen stond een oranje lelie, hier nog in volle bloei. Knalrode kevertjes die zich verlekkert op de plant gestort hebben. Korte zoektocht op internet geeft aan dat het leliehaantjes zijn. En om het nieuws nog minder leuk te maken: ze zijn slecht te bestrijden. Jakkes zeg! 


Maar lieve mensen dit bericht ga ik natuurlijk niet afsluiten met trieste verhalen over vieze beestjes. Vanavond heb ik een begin gemaakt om de zaden op diverse manieren te verpakken zodat ik ze weg kan geven aan liefhebbers! Op Pinterest heb ik in genoeg inspiratie opgedaan om zaden op een leuke en goede manier te verpakken. Dus hopelijk binnenkort de opbrengst van de oogst in een nieuw jasje als give-away.

1 opmerking: