Pagina's

maandag 21 oktober 2013

Gezonde uitdaging

Blij dat ik getrouwd ben met een man die het leuk vind als ik nieuwe recepten uitprobeer en het met alle liefde nog wil proeven ook. Toch had ik bij dit recept een beetje mijn twijfels. Daarom heb ik vooraf gezegd: "Morgen eten we pizza maar niet een van gewoon deeg. Dus vraag niet waar het van gemaakt is en proef het gewoon, als het niet lekker is zien we weer wel." En zo gebeurde het ook. 

De volgende dag kwam man binnen met: "Wat ruikt het hier lekker". Tot dan toe had ik alleen de bodem nog maar gebakken, het meest spannende onderdeel in het geheel. Want de bodem is het speciale aan de pizza, de saus en het beleg zijn hetzelfde als normaal. De pizzabodem is namelijk van.. bloemkool!


Bloemkoolpizza
1 (redelijk kleine) bloemkool
stukje geitenkaas of bol mozzarella
oregano, zout, peper
1 ei 
(knoflook)
pizza saus (verse tomaten, ui, tomatenpuree)
pizza beleg (courgette, paprika, kalkoen-reepjes, mozzarella, geraspte kaas)


* Verwarm de oven voor op 200°C
* Maak de bloemkool fijn in blender of keukenmachine tot een soort grove couscous, absoluut geen puree! 
* Stoom / kook de bloemkool met een klein beetje water in de pan totdat je het gaar genoeg vind
* Schep de bloemkool op een theedoek en knijp het vocht eruit -> warm! 

Hierna verdeelde ik de bloemkool in tweeën zodat ik een pizza met geitenkaas en een pizza met mozzarella kon proberen. Vind je geitenkaas lekker pittig? Voeg dan een stukje geitenkaas naar gewenste grootte toe. Hou je liever van een hele zachte kaassmaak, gebruik dan mozzarella. Je kunt ervoor kiezen om andere sterke smaken toe te voegen als knoflook of chilipeper om het toch wat pit te geven.

Mozzarella
* In de blender het kaasmengsel fijnmaken: een halve bol mozarella (voor een halve bloemkool), een half geklutst ei, oregano, zout, peper en een grote teen knoflook
* Het kaasmengsel door de bloemkool mengen met een vork
* Een ovenblik bedekken met bakpapier/bakvel met daarop wat olijfolie
* Het bloemkooldeeg op de plaat scheppen totdat er een bodem ontstaat van ongeveer 1/2cm dik 
 
Geitenkaas 
* De geitenkaas, een half geklutst ei, oregano, zout en peper mengen in de blender
* Het kaasmengsel door de bloemkool mengen met een vork
* Een ovenblik bedekken met bakpapier/bakvel met daarop wat olijfolie
* Het bloemkooldeeg op de plaat scheppen totdat er een bodem ontstaat van ongeveer 1/2cm dik 

De pizza gaat nu in de oven voor 15 - 25 minuten totdat het goudbruin ziet (en het zo lekker begint te ruiken!). De bodem zag er bij mij als volgt uit: 


Als de pizzabodem is gebakken kun je het naar smaak beleggen. Ik maakte een verse tomatensaus, cherry-tomaten ontpitten en door de blender. Dit sap in een pannetje koken met een gesneden uitje en een blikje tomatenpuree (ik had net niet voldoende tomaten en de smaak wordt nog iets meer 'tomaat').  Dit smeerde ik rijkelijk op de gebakken bodem. De mozzarella versie werd bedekt met groene paprika, kalkoenreepjes en de rest van de bol mozzarella. De geitenkaas variant belegde ik met stukjes courgette, geraspte belegen kaas en kalkoenreepjes die over waren.


De bloemkoolpizza viel bij ons erg in de smaak en is een meer 'voedselzandloper of peleo'-verantwoorde pizza dan normaal. Verwacht niet de standaard knapperige bodem, de bodem blijft wat zacht. Het maken ervan is redelijk bewerkelijk maar ik vind het makkelijker dan het maken van een pizzadeeg van bloem. Bovendien is alle begin lastig, de volgende keer die vast niet lang op zich laat wachten zal het gemakkelijker gaan. Dus voor iedereen die ook eens een gezonde uitdaging wil proberen is dit echt een aanrader.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten