Pagina's

maandag 13 januari 2014

BBR (bruine bonen met rijst)

Vlak voor de jaarwisseling kwam mijn vriendin en haar man uit Rotterdam op babybezoek. Ik ken haar vanaf het tweede jaar van de opleiding en we trokken veel met elkaar op. Nu zien we elkaar minder vaak maar altijd is het weer reuze gezellig om bij elkaar te zijn. Een vriendin met een heel groot hart. Vandaar dat ze ook aanbood om heerlijk voor ons te koken. Aangezien ze een echte Surinaamse is werd het een echt Surinaams gerecht. Inmiddels hebben zowel mijn moeder als ik het recept geprobeerd en het is echt heerlijk! Mijn vriendin was helemaal perplex toen ik vertelde dat ik normaal geen bruine bonen at, net als Bartje. Voor dit gerecht maak ik echt een uitzondering, ik bid nie veur bruune boon´n maar wel voor..

BBR
1 grote pot bruine bonen of ½ pond verse bruine bonen (een nacht laten weken in water) 500 gram kip 250 gram zoutvlees of gerookte kippeworstjes 
2 tomaten 
2 grote bouillontabletten 
(ajinomoto)
2 uien 
10 teentjes knoflook
gesneden bosuien of prei 
1 verse peper (madamme jeanet) 
1 eetlepel tomatenpuree / ketchup 
gekruide Surinaamse ketjap 
zout / zwarte peper 
olie 
2 takjes selderij 
komijnzaadjes

*De kip in stukken snijden en wassen met citroen of azijn. Met zout en zwarte peper bestrooien. 
*De kip inleggen in 5 teentjes knoflook, 1 ui gesnipperd, peper en ketjap (eventueel ajinomoto). 
*Het zoutvlees ontzouten en in stukken snijden of worstjes in blokken snijden.
*In een pan met wat olijfolie de kipstukken (en marinade) op medium vuur bakken totdat het vocht eruit komt en lichtjes opdroogt. Kipstukken intussen steeds omdraaien. Voor een lekkere gebakken laagje aan de buitenkant. 

*Soeppan op hoog vuur zetten, in olie de ui fruiten en daarna knoflook meebakken. 
*Zoutvlees of worstjes erbij doen en meebakken. 
*De kleingesneden tomaten en puree/ketchup toevoegen en meebakken. 
*De bruine bonen toevoegen met 1 liter water, bouillonblokjes, selderij en verse peper. Naar smaak wat gekruide ketjap erbij.
*Schep de soep goed om en laat het afgedekt stoven.

*Als de bonen gaar zijn voeg de prei of bosuien toe. 
*De kip (en overige marinade) als laatste toevoegen en 5 minuten samen stoven.
*Maak de soep af met een gebakken uitje en geroosterde komijnzaadjes 

(Zelf heb ik i.v.m. de voeding voor dochter het wat rustiger aan gedaan met de knoflook en ui. Ik had een Spaanse peper waar ik zaadlijsten verwijderd heb en na een tijdje meekoken uit de pan gehaald heb. Wij aten het gerecht met geblancheerde / gewokte sperziebonen.)

Nyan switie (eet smakelijk) 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten