Pagina's

vrijdag 8 augustus 2014

Zoete vrijdag


Een nieuw kookboek in huis, vers geplukte bramen en gisteravond heerlijk uit eten geweest (hierover later meer!). Het zorgde er allemaal voor dat ik vanochtend gelijk aan de slag ben gegaan in de keuken. Het plan was om de zandtaartjes te maken met custard en verse bramen. Toen het deeg in de koelkast lag bedacht ik dat ik in de tussentijd wat kon maken uit het kookboek van Zo bakt Nederland. Nog voor de zandtaartjes stond er een cake met speltmeel in de oven (wel met roomboter en rietsuiker in plaats van kokosolie en stevia). Op een of andere manier is dit toch een geweldige cake geworden! Heerlijk qua structuur en smaak. En dat de cake door het volkoren speltmeel fijn bruin ziet is alleen maar mooi meegenomen. 

Van het een kwam het ander. Voor het zandtaartdeeg gebruikte ik een dooier en hield ik een eiwit over. In de custard verdwenen drie eidooiers. Dus van twee eiwitten maakte ik kokoskoekjes en van de andere helft probeerde ik bitterkoekjes volgens het kookboek. Op een of andere manier ging het mis, om het een beetje goed te praten: het boek gaf een aparte beschrijving van het recept. In ieder geval werd het geheel niet stijf of wat dan ook maar bleef het een vloeibare substantie. Dus in een cakeblik, oven het werk laten doen en zien wat eruit komt. Je zult natuurlijk begrijpen dat deze rare brokken uit de oven nog 10x lekkerder zijn dan de speltcake en de kokoskoekjes bij elkaar.. 

Maar om toe te werken naar mijn hoogtepunt van de dag: de custard-bramen taartjes. In het deeg ging in plaats van gewone suiker poedersuiker wat het deeg inderdaad erg egaal en compact maakte, echt een tip! De taartjes zijn helaas wel iets te ver, het multitasken eist dan toch zijn tol. De custard maakte ik niet met chemische vanillesuiker, essence of wat voor troep maar met een vanillestokje. Heerlijk! Vaak is het zoveel fijner om goede producten te gebruiken en er van te genieten dan iets in elkaar te flansen uit een pakje en de gedachte 'ik heb weer gebakken/gegeten enz'. Vanavond de taartjes opgemaakt met een ferme laag bakkersroom met daarbovenop verse bramen. Oh mensen, suiker is niet erg goed voor je lijf maar af en toe.. mmm! Ik lust er wel (custard)pap van.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten