Pagina's

dinsdag 30 september 2014

Hollands welvaren


Opruimen of verzamelen, het lijkt hier in huis wel een constante strijd. De dingen gaan mondjesmaat het huis uit maar de ingang naar binnen staat wagenwijd open voor nieuwe nieuwe en oude nieuwe spullen. Iets moet er veranderen maar wat?

Het begint al bij de dagelijkse boodschappen. Diep vanbinnen juich ik als er een pak met reclamefolders op de mat valt, kop thee erbij en doorspitten die hap. Eerst een grove selectie maken door de rare folders met meubels, keukens of schoenen aan de kant te gooien. Andere lees ik door terwijl ik de leukste folders (bijvoorbeeld Hema, Xenos, Kruidvat) als laatste bewaar. Resultaat is wel dat ik met stelligheid durf te beweren dat voor ruim 50% van de aankopen hier in huis niet het volle pond is betaald, ben je mal. Gisteren was helemaal een topdag, een envelop met coupons! Blij als een kind word ik van coupons, zo 'kocht' ik gisteren en vandaag voor 0,69 cent zeven A-merk artikelen zoals dure shampoo en wasmiddel-tabs ter waarde van ruim €23. Joehoe!

De ergste binnenkomers zijn toch van kringloop en ruilwinkel. Het gebeurd zelden dat ik met lege handen, lees beter met lege fietstassen, thuiskom. Er is altijd wel iets wat ik kan gebruiken.. Zo ook vandaag kwam ik thuis met een mouwplankje voor €1, dat heb ik serieus nodig om die kleine mini-kleertjes te strijken! Of die handpoppen die ik nodig heb voor het nieuwe project op het azc. Of het geborduurde melkmeisje. Of die kindercd's met kinderliedjes die ik nu al niet meer kan aanhoren. Ik ben hard aan het nadenken of er spullen zijn die ook weer terug kunnen. Laat me nog heel even daarover nadenken..

Een ramp ben ik dan weer wel in het kopen van schoenen (vandaar mijn afgrijzen voor schoenenfoldertjes) of andere grote inkopen. Hoezee voor mijn man die me afgelopen week nagenoeg dwong om een in mijn ogen veel te dure winterjas aan te schaffen (ja, wel met 20% korting). Het voordeel van mijn zwangere en ontzwangerende lijf van vorig jaar winter was dat ik het grootste gedeelte van mijn kleding niet gedragen heb. Hopelijk herontdek ik een heleboel spullen in mijn garderobe.

Hoe fijn is het dan ook dat ik me heb ingeschreven om mee te doen met de Buy Nothing New maand in oktober. Dus vanaf morgen koop ik geen nieuwe spullen meer uitgezonderd levensmiddelen en drogisterij artikelen. Ik blij met 1) mijn nieuwe jas, 2) het excuus om nog lang niet na te denken over nieuwe schoenen en 3) permissie allerlei kringlopen, ruilwinkels en andere fenomenen te omarmen! Of eh.. was het juist de bedoeling om het wat rustiger aan te doen en meer op te ruimen?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten