Pagina's

zaterdag 25 april 2015

Bim bam (b)eieren


Een feestje op zaterdag en nog wel van mijn broer die 50 is geworden! Het feestje was om praktische redenen bij ons in huis, hij nam alle spullen voor een heerlijk Spaanse maaltijd mee en ik zorgde voor wat lekkers bij aankomst. 
Aangezien ik heel veel eieren in huis had maakte ik pavlova met eiwitten en (cakes met) banketbakkersroom van eidooiers. 

Het recept voor de schuimtaart komt uit de Margriet, het paasnummer van dit jaar. Het tijdschrift is alweer richting volgende lezers maar de ingrediënten waren iets 6 eiwitten, 300 gram suiker (ja, mega!), een eetlepel maizena en een eetlepel azijn. Het schuimgebak moest 3 uur in de oven op 120° C. Op internet vind je diverse andere recepten, ook met kortere bereidingstijd. Ik moet zeggen dat deze versie heel erg goed bevallen is, de buitenkant schuimig en brokkelig en de binnenkant heeft de structuur van een zachte marshmallow. Erbovenop ongezoete slagroom en vruchten. Het zoete van het schuim combineert prachtig met het zure fruit. Ik wil graag nog eens kleine versies maken om het bijvoorbeeld als dessert te serveren, lijkt me heerlijk. 

De eidooiers gebruikte ik voor het maken van een banketbakkersroom. Geen gedoe met de chemische smaak van custardpoeder, lekker de smaken van een vanillestokje en zelfgemaakte vanille-essence tijdens en na het koken van de melk in laten trekken. De melk is hierdoor gelijk wat afgekoeld, zodat je de melk iets scheutiger bij de eidooiers kan gieten. Het recept vermelde maar 1 minuut kooktijd, ik denk dat in verband met het gebruik van halfvolle melk mijn room wat dunner werd. Volgende keer pak ik hetzelfde recept, gebruik ik volle melk en laat ik de 20gram boter die er achteraf doorheen moet achterwege. Dus het is echt een tip om het recept van weekendbakery te gebruiken voor een lekkere gele room. Echte banketbakkersroom voor op een mini-cake die zo verdween voordat het fototoestel er was.. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten